maandag 29 augustus 2016

De opkomst van de Aziatische cinema - introductie



In de eerste jaren van het nieuwe millennium is er een enorme opleving van de Aziatische cinema en cultuur in Nederland. Vooral dankzij het spektakelstuk 'Crouching Tiger, Hidden Dragon, van Ang Lee raken Nederlanders in de ban van de Oosterse film, met name op martial-arts vlak. De trilogie van Zhang Yimou (in mijn ogen nog altijd de ultieme films op dit vlak)  doet hier nog eens een schepje bovenop: Hero, House of Flying daggers en Curse of the Golden Flower. We laten ons verwonderen door de prachtige esthetiek, de grootse choreografische gevechtssequenties, de weelderige kostuums en historische settings. Rechtstreeks gevolg hiervan isdat de aandacht in het Nederlandse filmlandschap zich meer lijkt te focussen op AziĆ«. Hiernaast verschijnt in 2000 het meesterlijke 'In the Mood for Love' van Wong kar-wai die ook al de harten van de filmliefhebber sneller deed kloppen. Mede doordat er verschillende iconische films juist in deze periode opduiken beseft de wereld en ook Nederland dat we met wat bijzonders te maken hebben

Vanuit het niets dringt ook opeens de de Koreaanse cinema in ons platte landje door. Het fenomenale Old Boy in 2003 van Chan-Wook Park lijkt het begin ('lijkt' want Sympathy for Mr Vengeance was al eerder uitgebracht) van een compleet nieuwe Zuid-Koreaans genre, de wraakfilm. Dergelijke films schieten uit paddenstoelen uit de grond waarbij The Man from Nowhere, I Saw the Devil en A Bitterweet Life  ook nog eens ijzersterk zijn.
In tegenstelling tot de Koreaanse en Chinese cinema genieten films uit Japan al veel langer een grotere populariteit,  natuurlijk mede door legende Akira Kurosawa maar Japan kent een zeer lange lijst van gerenommeerde Japanse regisseurs van wat langer geleden. Vervolgens stonden ook weer modernere regisseurs op, met name de Japanse horror en gewelddadige films van Takashi Miike lijken tot het Westen door te dringen. Hirokazu Koreeda ontpopt zich als waar arthouse fenomeen en de anime van studio Ghibli (Spirited Away, Princess Mononoke) betoverd de gehele wereld. Natuurlijk heeft ook de Chinese traditie (de welbekende 5de generatie van onder meer Zhang Yimou en Chen Kaige) wel eerder voet aan de grond gekregen in ons land, maar de interesse verdween ook relatief snel.

Al met al ontstond er een lichte Aziatische hype waarbij de films ook opeens in grote getalen in de winkels werden aangeboden. Dit waren wellicht ook de hoogtijdagen van de DVD in het algemeen want niet veel later viel de ene na de andere winkel om maar dat terzijde. Zo plots als de interesse er was, zo geruisloos is deze eigenlijk ook weer verdwenen. Uitzonderingen daargelaten, de nieuwe van Koreeda zal altijd in de Nederlandse bioscopen verschijnen, Hsiao-Hsien Hou weet ook altijd de aandacht op zich te vestigen maar voor het grootste deel horen we maar weinig meer over nieuwe Aziatische producties. Vandaar dat ik ook deze Nederlandse blog wil beginnen met nieuws over Aziatische films en series. Er is zo veel meer dan de meeste Nederlanders weten en bovenal, er zitten echte pareltjes tussen! Maar ook het Koreaanse drama (zowel film als serie) is een enorm begrip (A Moment to Remember, The Classic) maar hier nauwelijks doorgedrongen. Beetje bij beetje zal ik proberen inzicht te verschaffen in de filmgeschiedenis, hedendaagse films, acteurs en actrices en alles wat met Aziatische film te maken heeft.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten